En tiedä oikein että mistä aloittaisin. Olen tässä usean viikon ajatellut kaikkea kuulemaani ja minulla alkaa olla aikalailla kohtapuoliin mitta täynnä. Niinkin pieni rotu kuin fieldi suomessa, niin koirien omistajat ja kasvattajat eivät tule toimeen toistensa kanssa. On ne omat kuppikuntansa, joissa puhutaan toisista paskaa. Itse olen yrittänyt tulla toisten koirien omistajien kanssa toimeen ja olen paljon yrittänyt ihmisten kanssa jutella koira kokemuksista . Asiat olisivat varmaan erilailla, jos olisin vain koiran omistaja, enkä missään nimessä olisi milloinkaan kasvattanut pentuetta. Olen aloitteleva kasvattaja ja sen takia haluan paljon tietoa fieldeistä. Omien koirieni suvuista ja muidenkin koirien suvuista, jotta tulevaisuudessa osaisin tehdä ne oikeat jalostuspäätökset.

Tietysti jokaisella on omat mielipiteensä asioista ja niin pitääkin olla, niin on myös minulla, mutta tarvitseeko silti toista vihata ja toisesta puhua paskaa, jos mielipiteet eivät yhdy? Jokainen kasvattaja on varmasti joskus tehnyt huonoja jalostusvalintoja. Ja näistä valinnoista sitten puhutaan paskaa selän takana kun tolla yhellä oli tällainen yhdistelmä, jossa vanhemmissa tai niiden suvuissa on sitä ja tätä Vaikka pentueen vanhemmat olisivat täysin terveitä, niin silti pennuille voi tulla jotain. Tälläinen asia mielestäni pitäisi jokaisen kasvattajan pitää mielessään, kun pentuetta suunnittelee ja käy astuttamassa narttunsa. Jokainen meistä on vastuussa valinnoistaan ja niistä kannattaa myöskin ottaa opikseen, jos jotain tulevaisuudessa tulee.

Mitä näyttelyihin, kokeisiin ja muihin harrastuksiin tulee, niin voin sanoa, että jos omistat jonkun tietyn kasvattajan koiran, niin sinua joissakin piireissä sorsitaan. Tämän huomasin jo silloin, kun olimme Nupun kanssa vuonna 2006 messarissa. Olin todella pettynyt silloin, koska luulin, että kun rotu on pieni, niin ihmiset tulevat toistensa kanssa toimeen hyvin. Voin sanoa, että tulen paljon paremmin welshi ihmisten kanssa toimeen, kuin fieldi ihmisten. Ehkä se sitten johtuu siitä, että on niin pieni rotu, niin kaikki tuntee toisensa. Welshi kehän laidalla näyttelyissä voit jutella täysin tuntemattomien kanssa, jotkut saattavat jopa tulla kehumaan koirasi ulkonäköä ja voidaan puhua kehässä olleista koirista.

Olenkin nyt päättänyt, että jään ’tauolle’ tästä fieldi hommasta. Seuraava pentue minulle on tulossa kahden vuoden päästä. Tietysti kuljen koirieni kanssa näyttelyissä ja harrastuksissa ja pidän yhteyttä kasvattieni omistajiin, mutta tarkoitankin tällä nyt tätä jalostuspuolta. Siitä en mielelläni halua puhua, koska sitten jään pohtimaan asioita ja tämä taas vaikuttaa muuhun elämääni. Olen rasittanut ystävieni hermoja keuhkoten asioista, joista ystäväni eivät välttämättä mitään ymmärrä.

Olen ollut muutaman viikon oikein iloinen, koska olen jättänyt nämä liiat koira juttujen pohtimiset taka-alalle ja olen keskittynyt koiriini, perheeseeni, ystäviini ja siivoukseen. Keväthän se tulee ja sen huomaan kyllä, kun on niin pirteä olo joka päivä ja melkein olen koko ajan mopin/imurin/luutun varressa.

Olen kuullut paljon näistä Mochan pennuista ja olen iloinen siitä, että omistajat ovat tyytyväisiä pentuihinsa. Seinäjoella asuva Tyyne on aloittanut linnun nouto harjoitukset ja edennyt todella hyvin. Tyyne olikin kerran käynyt hakemassa omatoimisesti Harakan metsästä :D Keravalla asuva Tellu on oppinut jo paljon uusia temppuja ja on ollutkin jo omistajansa mukana töissä. Maksniemellä asuva Taru on kasvanut kauniiksi neidoksi. Sainkin Tarusta toissa viikolla kuvia ja kyllä neiti vain on kaunis. Karjalohjalla asuva Rudi poika toimii perheen piristäjänä ja pistää perheen vanhempaan fieldiin vauhtia. =) Kajaanissa asuva sijoituspoika Ransu on aivan hurmaava tapaus, ihana, iloinen ja vielä komeakin =) Olen niin tyytyväinen näihin pentuihin ja siihen, että ne pääsivät rakastaviin ja harrastaviin koteihin.

Hilla hipsukka ilostuttaa päiviäni kotosalla. Eilen kun siivosin koko päivän, niin siivouksen päätteeksi Hilla päätti ottaa lelukopasta lelun jos toisenkin levitellen lelut ympäriinsä ja eihän sille voi kun nauraa, kun koiran pentu juoksee ympäri kämppää rallia lelu suussa. Sitten jätetään lelu haetaan toinen ja juostaan se suussa rallia ympäri kämppää. Ulkonakin juostaan rallia ja vähän väliä upotetaan nokka ihanaa märkään lumeen ja sisälle tullaankin sitten lumikuonon kanssa.

Tämänmoisia mietteitä ja kuulumisia tällä kertaa

-Henriikka